*Liderul este persoana pe care ceilalti aleg sa o urmeze.
*In vreme ce toti producatorii isi fac loc prin jungla cu toporistile si managerii le ascut pentru ei, fac orare de manuit cutitele si organizeaza programe de pregatire pentru manuitorii de cutite, un conducator luminat si curajos trebuie uneori sa strige “Ne aflam in jungla gresita!”, chiar daca se poate astepta sa primeasca un raspuns de genul “Taci! Progresam!”.
*Managementul inseamna a face lucrurile cum se cuvine; conducerea, a face lucrurile cuvenite. Managementul este eficienta in urcusul pe scara succesului; conducerea determina sprijinirea scarii pe zidul potrivit. Conducerea hotaraste care sunt prioritatile, managementul le aplica.
*Conducerea se ocupa de directionare, de a ne asigura ca scara e sprijinita de zidul potrivit. Managementul se ocupa de viteza. Conducerea se ocupa de viziune – de a nu scapa din vedere misiunea – si de eficacitate si rezultate. Managementul se ocupa de instalarea structurilor si a sistemelor pentru obtinerea acelor rezultate. Ea se concentreaza asupra eficientei, a analizei costurilor si a beneficiilor, asupra logisticii, a metodelor, procedurilor si politicilor. Conducerea se concentreaza asupra ideilor. Managementul se concentreaza asupra rezultatelor. Conducerea isi trage puterea din principii si valori. Managemantul organizeaza resursele pentru a servi obiectivelor selectate in vederea producerii rezultetelor. Managementul functioneaza in interiorul sistemelor si le face sa functioneze. Conducerea actioneaza asupra sistemelor. Conducerea lucreaza cu directionarea, viziunea, telul, principiile, ideile, formarea oamenilor si a culturii, acumularea contului afectiv, consolidarea oamenilor. Managementul se ocupa de control, logistica, pricepere. Conducerea se ocupa de idei, managementul se ocupa de rezultate. E nevoie si de conducere si de management, si de pricepere si de eficacitate.
*Rolul managerului tine mai ales de emisfera stanga, iar rolul liderului de emisfera dreapta a creierului. Rolul producatorului depinde de natura muncii lui. Daca munca est verbala, logica, analitica, aceasta inseamna in principal emisfera stanga; daca munca este mai intuitiva, emotionala sau creatoare, aceasta inseamna mai mult emisfera dreapta.
*Stilul de conducere pe care cineva il adopta decurge din ideile si sentimentele sale esentiale asupra naturii umane. Ceea ce o persoana plaseaza in centrul vietii sale ii va afecta perceptiile. Iar perceptiile genereaza credintele, atitudinile si comportamentul.
*Conducerea poate fi impartita in doua componente: una legata de viziune si directionare, valori si scopuri, iar cealalta cu inspirarea si motivarea oamenilor pentru a lucra impreuna, cu o viziune si un scop comun. “Eu ii invat principiile corecte iar ei se conduc singuri” – iata abordarea luminata a managementului si conducerii. Oamenii si organizatiile ar trebui sa se ghideze si sa se conduca dupa un set de principii verificate. Acestea sunt legile naturale si valorile sociale guvernante care s-au impus in fiecare civilizatie responsabila, de-a lungul secolelor. Ele ajung la suprafata sub forma de valori, idei, norme, invataturi care inalta, innobileaza, implinesc, inspira si intaresc pe oameni.
*Liderul furnizeaza celorlalti viziune pentru viitor. Liderul furnizeaza inspiratie. Liderul ii face pe ceilalti sa se simta importanti si apreciati. Liderul respecta propriile valori, si se comporta etic. Liderul stabileste un mediu de lucru care sa determine si sa stimuleze imbunatatirea continua. Liderul furnizeaza oportunitati pentru ca oamenii sa creasca si sa se dezvolte din punct de vedere profesional.
*A scoate la iveala in fiecare angajat devotamentul cel mai profund, loialitatea constanta, creativitatea cea mai interesanta, excelenta productivitate consecventa, contributia cu maxim de potential la indeplinirea scopurilor organizatiei in vederea imbunatatirii continue a proceselor, produselor si serviciilor – aceasta este provocarea careia trebuie sa-i faca fata conducerea.
*Un conducator strategic poate asigura directia si viziunea, poate motiva si construi o echipa bazata pe respect reciproc, ai carei membri se completeaza unii pe altii, daca este preocupat mai mult de directie si rezultate decat de metode, sisteme si proceduri.
*Cei mai multi specialisti, proveniti in special din domeniul activitatii practice (nu din cel al cercetarii), atribuie liderului urmatoarele insusiri:
-Vitalitate si rezistenta fizica.
-Entuziasm in munca, pasiune.
-Inteligenta si proactivitate - capacitatea efectiva de rezolvare a problemelor, de a crea strategii, de a fixa a prioritati, de a gandi rational si intuitiv, de a actiona anticipativ.
-Disponibilitatea de a accepta responsabilitati - impulsul de a lua initiativa intr-o situatie sociala, de a pasi inainte cand nimeni nu e dispus sa o faca.
-Competenta profesionala - a avea cunostinte, competente, experienta in legatura cu sarcinile de lucru.
-Abilitatea de a lucra cu oamenii - capacitatea de a gestiona eficient relatiile cu subordonatii, de a intelege sensibilitatile si motivatiile, si de a le face sa lucreze in folosul organizatiei.
-Nevoia de realizare - nevoia de a munci pentru a infaptui ceva valoros, si de a fi recunoscut pentru realizarile sale.
La acestea s-ar mai putea adauga: curajul, hotararea, fermitatea, capacitatea de a inspira, persuasiunea, increderea in sine, ascendenta (dominarea), adaptabilitatea, capacitatea de a conduce prin utilizarea flexibila a diferitelor stiluri de conducere.
*Rezultatele cercetarilor au aratat ca, in general, un lider se caracterizeaza printr-o motivatie foarte ridicata, o puternica nevoie de realizare/dezvoltare, si un simt remarcabil al responsabilitatii si initiativei.
*Acolo unde nu exista vizune, oamenii si organizatiile pier. Pentru ca oamenii isi aleg scopurile si incep sa le urmareasca inainte de a-si defini misiunea si de a-si limpezi valorile. O data ajunsi pe treapta cea mai inalta, deseori ei descopera, cu groaza, ca scara se sprijina de alt zid.
*Conducatorii bazati pe principii ceeaza o viziune comuna si un set de principii si lucreaza apoi pentru reducerea fortelor constrangatoare.
*Proactivitatea este esenta adevaratei conduceri. Fiecare mare conducator are un nivel inalt de energie si viziune proactiva, sentimentul ca “Eu nu sunt produsul culturii, al starii mele sau al imprejurarilor din viata mes; eu sunt mai degraba produsul sistemului meu de valori, al atitudinilor ai al comportamentului meu, lucruri pe care eu le stapanesc”.
*Capacitatea de a conduce depinde de disponibilitatea noastra de a tolera ambiguitatea, de a ne asuma riscuri, de a ne asuma responsabilitati pentru propriul nostru destin. Si necesita abilitatea de a-i inspira si pe altii sa faca la fel. Cand ne gandim la conducere, ne gandim adesea la procesul de a-i conduce pe altii, insa adevarata conducere incepe de la capacitatea de a ne conduce pe noi insine.
*Cu cat ceea ce spunem se potriveste mai mult cu ceea ce credem, cu atat mai coerent ne este mesajul si cu atat mai probabil vom indeplini rolul de lider, indiferent de context.
*Doar dezvoltandu-ne pe noi insine ajungem sa-i influentam pe ceilalti. Un scop bun de urmat este sa devenim un exemplu atat de atractiv pentru ceilalti, incat ei sa-si doreasca o parte din acel ceva al nostru.
*Caracteristicile conducatorilor eficienti:
-Invatarea continua: Oamenii care se bazeaza pe principii urmeaza mereu scoala propriilor experiente. Ei citesc, cauta sa se pregateasca, iau lectii, ii asculta pe ceilalti, invata si cu ochii si cu urechile. Sunt curiosi si pun mereu intrebari. Isi extind mereu competenta, capacitatea proprie de a face diverse lucruri. Isi dezvolta noi indemanari si isi descopera noi interese.
-Scopul lor este de a servi: Oamenii care se bazeaza pe principii considera ca viata este o misiune, nu o cariera. In fiecare dimineata ei se inhama la jugul ideii de a servi, gandindu-se la ceilalti.
-Radiaza energie pozitiva: Infatisarea oamenilor bazati pe principii este voioasa, placuta, fericita. Atitudinea lor este oprtimista, pozitiva. Spiritul lor este entuziast, plin de speranta, increzator.
-Cred in ceilalti oameni: Oamenii care se bazeaza pe principii nu reactioneaza exagerat in fata comportamentelor negative, a criticilor, a slabiciunilor omenesti. Constientizeaza faptul ca potentialul si comportamentul sunt doua lucruri diferite. Sunt recunoscatori pentru lucrurile bune din viata lor si li se pare firesc sa ierte si sa uite greselile altora. Refuza sa-i eticheteze pe ceilalti, sa-i trateze conform prejudecatilor sau stereotipurilor, sa-i categoriseasca. Prefera sa vada stejarul aflat in samanta si sa inteleaga procesul care ajuta samanta sa devina stejar.
-Duc vieti echilibrate: Citesc literatura de specialiatate si se tin la curent cu noutatile. Sunt activi social, au multi prieteni si cativa confidenti. Citesc, privesc, observa si invata. Sunt activi fizic. Au parte de multa distractie, de care se bucura din plin. Au un simt sanatos al umorului, razand mai ales de ei insisi si nu pe seama altora.
-Considera viata o aventura: Savureaza viata. Nu au nevoie sa imparta toate lucrurile si toti oamenii din viata lor in categorii si stereotipuri pentru a avea sentimentul ca totul e sigur si previzibil. Le plac noile expeditii pentru ca desi nu sunt siguri de ceea ce se va intampla, au incredere ca va fi pasionant, ii va face sa progreseze, vor descoperi noi teritorii si vor aduce ceva nou. Siguranta lor rezida in initiativa, inventivitate, creativitate, vointa, curaj, vigoare, inteligenta nativa.
-Sunt sinergici: Catalizatori ai schimbarii. Imbunatatesc aproape orice situatie in care intra. Muncesc cu istetime si daruire. Sunt uimitori de productivi, intr-un mod nou si creator.
-Exerseaza in vederea innoirii de sine: Exereseaza in mod regulat cele 4 dimensiuni ale personalitatii umane (fizica, mentala, afectiva, spirituala).
*Scopul conducerii bazate pe principii este de a da oamenilor si organizatiilor puterea de a-si atinge obiecteivele lor meritorii, in esenta de a deveni mai eficace in ceea ce fac. Lucram cu cinste, bunatate, pricepere si eficacitate. Lucram cu fiinta completa. Vedem ca oamenii nu sunt doar resurse sau bunuri patrimoniale, nu doar fiinte economice, sociale si psihologice. Ei sunt si fiinte spirituale; ei vor semnificatie, vor sentimentul ca fac ceva ce conteaza. Oamenii nu-si doresc sa lucreze pentru cauze de semnificatie minora, chiar daca le solicita la maxim capacitatile mentale. Trebuie sa existe scopuri care sa-i inalte, sa-i innobileze, sa-i faca sa-si descopere partea cea mai buna.
*Managerii care se bazeaza pe principii inteleg ca oamenii detin mai multa energie creatoare, resurse si initiativa decat le cer sau le permit sa exprime actualele lor slujbe. Oamenii striga “Credeti in mine!”. Solutia castigatoare este credinta in demintatea si potentialul individului. Odata ce ati adoptat paradigma bazata pe perincipii, veti gasi dovezile pentru a sprijini noul vostru mod de a intelege oamenii. Oamenii se ridica la nivelul asteptarilor pe care le avem in legatura cu ei.
*Conducerea bazata pe principii se practica dinauntru in afara pe 4 niveluri:
-personal (relatia mea cu mine insumi): de a fi demn de incredere,
-interpersonal (relatia mea cu ceilalti): acordarea increderii,
-managerial (raspunderea mea de a duce un lucru la indeplinire impreuna cu altii): imputernicirea,
-organiziational (nevoia mea de a-i organiza pe oameni: recrutare, pregatire, recompensare, construire echipa, rezolvare probleme, creare structuri, strategii si sisteme aliniate): alinierea.
*Conducerea bazata pe principii sugereaza ca cel mai inalt nivel al motivarii umane este sentimentul contributiei personale. Ea considera ca fiecare persoana este un agent liber, capabil de imense realizari, nu o victima sau un pion limitat de imprejurari sau conditionari.
*Cresc numai acele plante care sunt udate. Conducerea bazata pe principii cere ca oamenii sa lucreze ca la ferma, pe baza principiilor naturale si sa asimileze acele principii in centrul vietilor lor, al relatiilor interumane, al acordurilor, al proceselor manageriale si al formularii scopurilor lor.
-Daca va concentrati asupra principiilor, imputerniciti pe toti cei care inteleg acele principii sa actioneze fara supervizare, evaluare, corectare sau control constante. Principiile sunt universal aplicabile. Si cand sunt asimilate sub forma de deprinderi, ele ii imputernicesc pe oameni sa creeze o larga varietate de practici pentru a face fata diverselor situatii. Conducerea cu ajutorul principiilor genereaza mai multa creativitate si responsabilitate impartasita, la toate nivelurile organizatiei.
*Cel mai inalt principiu al conducerii este interdependenta din care toti castiga si in care se pune mare accent atat pe individ, cat si pe echipa.
*Conducatorii care se bazeaza pe principii trec muncile repetitive, plictisitoare, de rutina in seama masinilor si dau oamenilor sansa de a se mandri cu slujbele lor. Ei incurajeaza perticiparea la luarea deciziilor. Cu cat decizia este mai iportanta, cu cat problema este mai dificila, cu atat mai mult incearca sa utilizeze talentele oamenilor. Ei cauta in permanenta sa extinda zonele in care oamenii lor ar putea sa-si exercite autoconducerea si autocontrolul pe masura ce se dezvolta si dau dovada de mai multa intelegere si abilitate.
*Abordarea bazata pe principii a conducerii este transformationala, pentru ca le da oamenilor convingerea ca ei nu depind de personalitati arbitrare, ci de principii corecte si perene, in special daca principiile sunt cuprinse in declaratia scopurilor si transpar in stilul managerial, practici, proceduri, politici, strategie, structuri, sisteme etc, atunci oamenii devin convinsi ca acest loc e compus din principii si ca toti, inclusiv conducatorii, dau sema in fata acelor principii, ca si unii fata de altii.
*Scopul conducerii transformationale este de a transforma oamenii si organizatiile, de a le schimba inimile si mintea; de a le largi viziunea si intelegerea; de a clarifica scopurile; de a face in asa fel incat comportamentul sa fie consecvent fata de credinte, principii sau valori; sa produca schimbari permanente, care se sustin si se prelungesc singure si creeaza entuziasm.
*Conducerea transfomationala:
-Se bazeaza pe nevoia umana de semnificatie.
-E preocupata de scopuri si de valori, morala si etica.
-Transcende problemele zilnice.
-E orientata spre scopuri pe termen lung fara compromiterea valorilor si principiilor umane.
-Face diferenta intre cauze si simptome si lucreaza sa previna.
-Apreciaza profitul ca baza pentru crestere.
-E proactiva, catalitica, rabdatoare.
-Se concentreaza mai mult pe scopuri si pe strategiile de a le atinge.
-Foloseste complet resursele umane.
-Identifica si dezvolta noi talente.
-Recunoaste si recompenseaza contributiile importante.
-Modifica mereu descrierile posturilor pentru a le face semnificative si provocatoare.
-Elibereaza potentialul uman.
-Ofera un model de iubire.
-Conduce spre noi directii.
-Aliniaza sistemele si structurile interne pentru a intari valorile si scopurile dominante.
*Adevarata cheie a influentei consta in exeplul viu al dumneavoastra, in felul cum va comportati.
*Exista 3 categorii fundamentale de influentare:
-modelarea cu ajutorul exemplului (ceilalti vad);
-construirea de relatii de afectiune (ceilalti simt);
-instruirea cu ajutorul sfaturilor (ceilalti aud).
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu