■ Cercetarile au dovedit ca vocea, tonul si infatisarea vorbitorului sunt responsabile pentru 93% din impactul pe care acesta il are asupra interlocutorilor. O afirmare de impact are 5 ingrediente de baza: e personala, e pozitiva, e la prezent, e vizuala si e plina de sentiment.
■ Comunicarea cea mai elocventa se face la nivelul caracterului. "Ceea ce esti imi suna atat de tare in urechi, incat nu pot auzi ceea ce-mi spui" – Emerson.
■ Comunicarea eficienta necesita abilitati, iar dezvoltarea lor necesita practica. O persoana nu-si poate imbunatati modul in care joaca tenis doar citind carti despre tenis sau privind mari jucatori; trebuie sa iasa pe teren si sa puna in practica ce a vazut, progresand incet de-a lungul diferitelor niveluri de calificare.
■ Atunci cand ne raportam la lume in general, este vital sa facem apel la toate simturile (vizual, auditiv, senzitiv). In acest fel captam toate preferintele cititorilor, ascultatorilor, privitorilor nostri si ale potentialilor clienti.
■ Cercetarile au dovedid faptul ca daca nu ai captat interesul clientilor potentiali raportandu-te la felul in care gandesc ei in cele 6 secunde cat stau pe siteul tau, ei nu vor astepta sa inteleaga ceea ce ai de spus, si vor pleca.
■ Comunicatorii excelenti se folosesc de sistemul preferat de persoana careia ii vorbesc. Aceasta ii asigura de faptul ca vorbesc aceeasi limba si ca sunt mai usor de inteles decat daca ar folosi un sistem de reprezentare care nu este pe gustul ascultatorului. Dezvoltandu-va abilitatea de a folosi toate sistemele senzoriale in limbaj, va veti dezvolta capacitatea de a comunica intr-un mod interesant si convingator.
■ Daca slujba dumneavoastra presupune sa-i convingeti pe altii pentru a atinge rezultatul pe care-l doriti, aveti nevoie sa cunoasteti tiparele conform carora opereaza ei. Astfel, veti putea sa gasiti formula cu ajutorul careia sa va prezentati eficient informatia.
■ Semnificatia comunicarii noastre reprezinta efectul pe care il produce. Daca dam vina pe altii pentru faptul ca nu au inteles ceea ce noi am intentionat sa spunem, nu vom reusi sa avem influenta pe care ne-o dorim. Dand vina pe altii, renuntam la posibilitatea de a ne spori gradul de constientizare, de sensibilitate si de flexibilitate. Ceea ce obtinem este rezultatul direct a ceea ce facem, a ceea ce spunem si a felului in care le ducem la capat pe acestea doua.
■ Atunci cand nu ascultam cu atentie, confundam faptele, pierdem din vedere problema principala si, de multe ori, tragem concluzii gresite.
■ Drumul cel mai scurt catre popularitate este sa asculti pe toata lumea, in loc sa vorbesti. Nu exista niciun lucru pe care sa il poti spune unei persoane si care sa fie macar pe jumatate la fel de interesant ca lucrurile pe care arde de nerabdare sa ti le spuna despre sine. Tot ce trebuie sa faci, pentru a dobandi reputatia unui interlocutor fascinant, este sa spui: "Ce minunat! Mai povesteste-mi!".
■ Ascult cu empatie. Abia dupa ce ma simt capabil sa explic pozitia interlocutorului la fel de bine ca el insusi, imi prezint propriile argumente. Ori de cate ori facem acest efort de intelegere a celuilalt, deschidem larg usa solutiilor creative, descoperind o a treia alternativa. Diferentele dintre noi nu mai sunt bariere in calea comunicarii, devenind trepte in construirea unei echipe sinergice.
■ Ascultarea empatica reprezinta in sine o enorma depunere in Contul Afectiv. Are un intens efect terapeutic si vindecator, oferind interlocutorului ozon psihologic. Cand ascultati empatic, ascultati nu doar cu urechile, ci si cu ochii si cu inima. Ascultati percepand sentimente, semnificatii. Ascultati limbajul comportamental. Va folositi si emisfera dreapta, si cea stanga. Percepeti, simtiti, intuiti.
■ Cine asculta cu empatie si discernamant poate simti ce se inatmpla in adancul interlocutorului si poate manifesta o asemenea acceptare si intelegere, incat celalalt sa se simta in siguranta si sa se deschida incetul cu incetul, pana cand se atinge miezul delicat al problemei. Incercand cu sinceritate sa-l intelegeti, reformuland continutul spuselor sale si reflectand-i sentimentele, ii oferiti ozon psihologic. Mai mult, il ajutati sa-si limpezeasca gandurile si emotiile. Pe masura ce-i creste increderea in dorinta dumneavoastra sincera de a-l asculta si intelege, dispare bariera dintre ceea ce se petrece in sinea lui si comunicare. Se produce o deschidere de la suflet la suflet. Nu mai gandeste si simte ceva, si transmite altceva. Da curs liber gandurilor si sentimentelor celor mai intime, celor mai vulnerabile.
■ Incercati sa va uitati cu un interes sincer in ochii persoanei care va vorbeste, sorbindu-i cuvintele, si veti vedea efectul magic pe care il are aceasta atitudine.
■ Daca interlocutorul nu este atent la mesajul meu, ma opresc. In 9 cazuri din 10, ei au in minte un lucru care ii preocupa si pe care ar vrea sa il spuna. Iar daca au ceva in minte, oricum nu vor fi atenti la ceea ce spun eu, pana cand nu vor spune ceea ce au ei de spus. Daca astepti suficient de mult, persoana din fata ta rupe intotdeauna tacerea.
■ A acorda toata atentia, a fi complet prezent, a cauta sa vezi lucrurile din punctul de vedere al celuilalt necesita curaj, rabdare, resurse interioare de siguranta. Inseamna sa fii deschis la noutate si la schimbare. Inseamna a te aseza in mintile si inimile celorlalti pentru a vedea lumea asa cum o vad ei. Intelegeti ce simt ei pe baza felului in care ei vad lumea. Aceasta este empatia.
■ Ceea ce suntem comunica mult mai elocvent si mai convingator decat ceea ce spunem sau chiar decat ceea ce facem.
■ Prezentarile eficiente incep cu preevaluarea. Pentru a fi eficienti cand va prezentati punctul de vedere, incepeti prin a demonstra o intelegere clara a celorlalte puncte de vedere. Exprimati-le mai bine decat o pot face insisi sustinatorii lor.
■ A intelege cum sa construiesti si sa relatezi o povestire metaforica inseamna a sti sa influentezi cu eleganta si respect. Cand avem de-a face cu o metafora, fiecare dintre noi ii da o anume interpretare, plina de inteles pentru sine. Si mai important este faptul ca inconstientul nostru este acela care confera sens – astfel, metaforele depasesc rezistenta noastra constienta si imbratiseaza subconstientul. Daca va intalniti cu cineva care nu ia in considerare ceea ce spuneti, incercati sa-i relatati o povestire, o parabola care sa reflecte ceea ce doriti sa-i transmiteti.
■ Metaforele sunt de nepretuit atunci cand va confruntati cu o opozitie sau un conflict. Metaforele nu pot trezi dispute. Ele pot fi un instrument valoros in prezentarile de afaceri, cand doriti sa evitati sau sa infrangeti rezistenta. O metafora respecta puterea inconstientului de a ajunge la propriile concluzii. Este ca o ghicitoare: inconstientul se lupta cu ea pana cand gaseste o solutie care vi se potriveste dumneavoastra si tesaturii complexe de amintiri, experiente, abilitati, pareri, dorinte si nevoi, precum si scopului propriului eu. Numai inconstientul nostru poate opera la acest nivel de complexitate. Metafora respecta capacitatea dumneavoastra de a invata ceea ce aveti nevoie din ceea ce va ofera ea. De aceea, nu exista obiceiul de a explica intelesul unei metafore.
■ Comunicarea in scris presupune sa-l ai permanent in minte pe cititor. Cand cititorii inteleg ceea ce citesc sunt mai motivati sa termine de citit documentul.
■ Scriind simplu si concis, pastrezi interesul cititorului si ii lasi impresia ca a meritat sa consume putin din timpul sau pentru a citi ceea ce ai scris.
■ Cand constat diferenta dintre felul meu si al celuilalt de a percepe realitatea spun "OK, vedeti lucrurile altfel decat mine. Ajutati-ma sa vad ceea ce vedeti dumneavoastra".
■ Problemele de credibilitate sunt dificil de rezolvat mai ales pentru ca fiecare dintre cei implicati crede ca el vede lumea asa cum este ea, si nu asa cum este el. In realitate, aceste probleme se rezolva numai atuci cand una dintre partile implicate, sau amandoua, isi dau seama ca la radacina se afla o problema de perceptie.
■ Opiniile date drept fapte sunt judecati de valoare, caracteristice oamenilor care au impresia ca harta lumii detinuta de ei este cea buna. Autorii unor astfel de afirmatii refuza sa creada in existenta altor opinii, a altor moduri de a indeplini un obiectiv sau altul. A-i intreba “Potrivit cui?” ii repune in legatura cu propriile puncte de vedere si cu constientizarea lor ca atare.
Pentru articole similare,
accesati Colectia SUCCESUL IN CARIERA
■ Comunicarea cea mai elocventa se face la nivelul caracterului. "Ceea ce esti imi suna atat de tare in urechi, incat nu pot auzi ceea ce-mi spui" – Emerson.
■ Comunicarea eficienta necesita abilitati, iar dezvoltarea lor necesita practica. O persoana nu-si poate imbunatati modul in care joaca tenis doar citind carti despre tenis sau privind mari jucatori; trebuie sa iasa pe teren si sa puna in practica ce a vazut, progresand incet de-a lungul diferitelor niveluri de calificare.
■ Atunci cand ne raportam la lume in general, este vital sa facem apel la toate simturile (vizual, auditiv, senzitiv). In acest fel captam toate preferintele cititorilor, ascultatorilor, privitorilor nostri si ale potentialilor clienti.
■ Cercetarile au dovedid faptul ca daca nu ai captat interesul clientilor potentiali raportandu-te la felul in care gandesc ei in cele 6 secunde cat stau pe siteul tau, ei nu vor astepta sa inteleaga ceea ce ai de spus, si vor pleca.
■ Comunicatorii excelenti se folosesc de sistemul preferat de persoana careia ii vorbesc. Aceasta ii asigura de faptul ca vorbesc aceeasi limba si ca sunt mai usor de inteles decat daca ar folosi un sistem de reprezentare care nu este pe gustul ascultatorului. Dezvoltandu-va abilitatea de a folosi toate sistemele senzoriale in limbaj, va veti dezvolta capacitatea de a comunica intr-un mod interesant si convingator.
■ Daca slujba dumneavoastra presupune sa-i convingeti pe altii pentru a atinge rezultatul pe care-l doriti, aveti nevoie sa cunoasteti tiparele conform carora opereaza ei. Astfel, veti putea sa gasiti formula cu ajutorul careia sa va prezentati eficient informatia.
■ Semnificatia comunicarii noastre reprezinta efectul pe care il produce. Daca dam vina pe altii pentru faptul ca nu au inteles ceea ce noi am intentionat sa spunem, nu vom reusi sa avem influenta pe care ne-o dorim. Dand vina pe altii, renuntam la posibilitatea de a ne spori gradul de constientizare, de sensibilitate si de flexibilitate. Ceea ce obtinem este rezultatul direct a ceea ce facem, a ceea ce spunem si a felului in care le ducem la capat pe acestea doua.
■ Atunci cand nu ascultam cu atentie, confundam faptele, pierdem din vedere problema principala si, de multe ori, tragem concluzii gresite.
■ Drumul cel mai scurt catre popularitate este sa asculti pe toata lumea, in loc sa vorbesti. Nu exista niciun lucru pe care sa il poti spune unei persoane si care sa fie macar pe jumatate la fel de interesant ca lucrurile pe care arde de nerabdare sa ti le spuna despre sine. Tot ce trebuie sa faci, pentru a dobandi reputatia unui interlocutor fascinant, este sa spui: "Ce minunat! Mai povesteste-mi!".
■ Ascult cu empatie. Abia dupa ce ma simt capabil sa explic pozitia interlocutorului la fel de bine ca el insusi, imi prezint propriile argumente. Ori de cate ori facem acest efort de intelegere a celuilalt, deschidem larg usa solutiilor creative, descoperind o a treia alternativa. Diferentele dintre noi nu mai sunt bariere in calea comunicarii, devenind trepte in construirea unei echipe sinergice.
■ Ascultarea empatica reprezinta in sine o enorma depunere in Contul Afectiv. Are un intens efect terapeutic si vindecator, oferind interlocutorului ozon psihologic. Cand ascultati empatic, ascultati nu doar cu urechile, ci si cu ochii si cu inima. Ascultati percepand sentimente, semnificatii. Ascultati limbajul comportamental. Va folositi si emisfera dreapta, si cea stanga. Percepeti, simtiti, intuiti.
■ Cine asculta cu empatie si discernamant poate simti ce se inatmpla in adancul interlocutorului si poate manifesta o asemenea acceptare si intelegere, incat celalalt sa se simta in siguranta si sa se deschida incetul cu incetul, pana cand se atinge miezul delicat al problemei. Incercand cu sinceritate sa-l intelegeti, reformuland continutul spuselor sale si reflectand-i sentimentele, ii oferiti ozon psihologic. Mai mult, il ajutati sa-si limpezeasca gandurile si emotiile. Pe masura ce-i creste increderea in dorinta dumneavoastra sincera de a-l asculta si intelege, dispare bariera dintre ceea ce se petrece in sinea lui si comunicare. Se produce o deschidere de la suflet la suflet. Nu mai gandeste si simte ceva, si transmite altceva. Da curs liber gandurilor si sentimentelor celor mai intime, celor mai vulnerabile.
■ Incercati sa va uitati cu un interes sincer in ochii persoanei care va vorbeste, sorbindu-i cuvintele, si veti vedea efectul magic pe care il are aceasta atitudine.
■ Daca interlocutorul nu este atent la mesajul meu, ma opresc. In 9 cazuri din 10, ei au in minte un lucru care ii preocupa si pe care ar vrea sa il spuna. Iar daca au ceva in minte, oricum nu vor fi atenti la ceea ce spun eu, pana cand nu vor spune ceea ce au ei de spus. Daca astepti suficient de mult, persoana din fata ta rupe intotdeauna tacerea.
■ A acorda toata atentia, a fi complet prezent, a cauta sa vezi lucrurile din punctul de vedere al celuilalt necesita curaj, rabdare, resurse interioare de siguranta. Inseamna sa fii deschis la noutate si la schimbare. Inseamna a te aseza in mintile si inimile celorlalti pentru a vedea lumea asa cum o vad ei. Intelegeti ce simt ei pe baza felului in care ei vad lumea. Aceasta este empatia.
■ Ceea ce suntem comunica mult mai elocvent si mai convingator decat ceea ce spunem sau chiar decat ceea ce facem.
■ Prezentarile eficiente incep cu preevaluarea. Pentru a fi eficienti cand va prezentati punctul de vedere, incepeti prin a demonstra o intelegere clara a celorlalte puncte de vedere. Exprimati-le mai bine decat o pot face insisi sustinatorii lor.
■ A intelege cum sa construiesti si sa relatezi o povestire metaforica inseamna a sti sa influentezi cu eleganta si respect. Cand avem de-a face cu o metafora, fiecare dintre noi ii da o anume interpretare, plina de inteles pentru sine. Si mai important este faptul ca inconstientul nostru este acela care confera sens – astfel, metaforele depasesc rezistenta noastra constienta si imbratiseaza subconstientul. Daca va intalniti cu cineva care nu ia in considerare ceea ce spuneti, incercati sa-i relatati o povestire, o parabola care sa reflecte ceea ce doriti sa-i transmiteti.
■ Metaforele sunt de nepretuit atunci cand va confruntati cu o opozitie sau un conflict. Metaforele nu pot trezi dispute. Ele pot fi un instrument valoros in prezentarile de afaceri, cand doriti sa evitati sau sa infrangeti rezistenta. O metafora respecta puterea inconstientului de a ajunge la propriile concluzii. Este ca o ghicitoare: inconstientul se lupta cu ea pana cand gaseste o solutie care vi se potriveste dumneavoastra si tesaturii complexe de amintiri, experiente, abilitati, pareri, dorinte si nevoi, precum si scopului propriului eu. Numai inconstientul nostru poate opera la acest nivel de complexitate. Metafora respecta capacitatea dumneavoastra de a invata ceea ce aveti nevoie din ceea ce va ofera ea. De aceea, nu exista obiceiul de a explica intelesul unei metafore.
■ Comunicarea in scris presupune sa-l ai permanent in minte pe cititor. Cand cititorii inteleg ceea ce citesc sunt mai motivati sa termine de citit documentul.
■ Scriind simplu si concis, pastrezi interesul cititorului si ii lasi impresia ca a meritat sa consume putin din timpul sau pentru a citi ceea ce ai scris.
■ Cand constat diferenta dintre felul meu si al celuilalt de a percepe realitatea spun "OK, vedeti lucrurile altfel decat mine. Ajutati-ma sa vad ceea ce vedeti dumneavoastra".
■ Problemele de credibilitate sunt dificil de rezolvat mai ales pentru ca fiecare dintre cei implicati crede ca el vede lumea asa cum este ea, si nu asa cum este el. In realitate, aceste probleme se rezolva numai atuci cand una dintre partile implicate, sau amandoua, isi dau seama ca la radacina se afla o problema de perceptie.
■ Opiniile date drept fapte sunt judecati de valoare, caracteristice oamenilor care au impresia ca harta lumii detinuta de ei este cea buna. Autorii unor astfel de afirmatii refuza sa creada in existenta altor opinii, a altor moduri de a indeplini un obiectiv sau altul. A-i intreba “Potrivit cui?” ii repune in legatura cu propriile puncte de vedere si cu constientizarea lor ca atare.
Pentru articole similare,
accesati Colectia SUCCESUL IN CARIERA
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu